تبلیغات
خانه موسیقی - انتقاد «پرویز مشكاتیان» از ضعف آهنگسازی در موسیقی معاصر
انتقاد «پرویز مشكاتیان» از ضعف آهنگسازی در موسیقی معاصر | عمومی ,

انتقاد «پرویز مشكاتیان» از ضعف آهنگسازی در موسیقی معاصر

خبرگزاری فارس: پرویز مشكاتیان آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور از ضعف آهنگسازی در موسیقی معاصر انتقاد كرد و گفت متأسفانه برخی شناختی از شعر، ریتم و تلفیق شعر با آهنگ ندارند و یك ملودی دست چندم را می‌گیرند و تكرار می‌كنند.

پرویز مشكاتیان آهنگساز و نوازنده سنتور در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی فارس در خصوص آهنگسازی‌های نابه جا در موسیقی امروز اظهار داشت: موسیقی یا آهنگسازی این نیست كه یك صوت را به ریتم بكشیم و بعد به شنونده بدهیم یا یك ملودی را كه در یك جایی در گوشمان رفته باشد به نت بكشیم و بگوییم ما ساختیم و بدتر این كه این روزها ملودی‌های زیبای آذری، خراسانی، گیلكی، كردی و لری را برمی‌دارند و با گذاشتن شعر فارسی روی آن و لقب سازنده آن را به خود دادن، مرتبا از صدا و سیما پخش می‌كنند.
این نوازنده سنتور با بیان اینكه ما آهنگساز كم داریم،گفت: متأسفانه برخی شناختی از شعر، ریتم و تلفیق شعر با آهنگ ندارند و یك ملودی دست چندم را می‌گیرند و تكرار می‌كنند.
وی با اشاره به اینكه هنر به خصوص موسیقی می‌تواند در پسند مخاطب دخیل باشد،ادامه داد: موسیقی می‌تواند مخاطب را به سمت اعتلا و زیبایی بكشاند اما متأسفانه در حال حاضر این مسئله كاملا برعكس است و قطعاتی پخش می‌شود كه ما تعجب می‌كنیم.البته همه اینها به تعلیم و آموزش برمی‌گردد.در دانشگاه واحد موسیقی داریم و دانشجویان دلشان خوشش است كه لیسانس موسیقی می‌گیرند اما بعدش چه كار می‌كنند؟
سرپرست گروه عارف با بیان اینكه موزیسین تربیت كردن راه و روش دیگری دارد،اظهار داشت: اگر زمینه های آموزش درست باشد و به دانشجویان زیبایی را بنمایانید بعد از فارغ‌التحصیلی كمتر از این هنر دور می‌شوند.
وی با اشاره به مركز سابق حفظ و شاعر موسیقی و نبود چنین مركزی در این دوره گفت: همه اینها زنجیروار به هم وصل است وقتی به هنرهای زیبا بروید و ببینید مواد درسی كه حتی در افغانستان هم كنار گذاشته شده در آن تدریس می‌شود و كمتر مواردی را در زمینه چگونگی برخورد استاد و شاگرد نمی‌دانند و به راحتی شاگرد به استاد توهین می‌كند، دیگر حاضر نخواهید شد در چنین مركزی مشغول كار شوید.
این آهنگساز افزود:خانه از پای بست ویران است و همین چند تا موزیسین كه امسال به روی صحنه رفتند به هیچ عنوان حاضر نیستند در یك محیط آموزش سست پای بگذارند.

نغمات از كلمات راز آلوده‌ترند
-----------------------------------
در خصوص خواننده سالاری در موسیقی ایرانی و سایه انداختن آن روی كلیت موسیقی گفت:نغمات از كلمات راز آلوده‌ترند. یعنی ارتباط پیدا كردن با نغمه شناخت ،گوش مسلح و ظرایفی می‌خواهد كه در ارتباط با كلمه این ابزار را نمی‌خواهد. زمانی كه كلمه دست خواننده است ،كلام و پیام صریح آهنگساز دست خواننده است كه با طیف گسترده تری از مردم ارتباط برقرار می‌كند.بنابراین نباید از این مسئله ناراحت شد و واژه‌ خواننده سالاری را استفاده كرد.
وی ادامه داد: اگر موسیقی زیر نباشد چیزی بالا نخواهد بود. همیشه یادمان باشد نغمات از كلمات راز آلوده‌ترند و برای ارتباط برقرار كردن با آن یك ممارست، پیشینه و شناختی می خواهد.
این آهنگساز افزود:كسانی كه موسیقی بی كلام دوست دارند بسیار پای قرص ترند از كسانی كه موسیقی باكلام دوست دارند .یعنی اینكه شناخت عمیق از موسیقی پیدا می‌كنند و پیامی كه خودشان می خواهند از موسیقی می گیرند نه پیامی كه موسیقی با كلمه به آنها می‌دهند و این است كه موسیقی نمی‌تواند با ژرفای رازآلودی كه دارد با تمام جامعه ارتباط برقرار كند در صورتی كه كلمه به راحتی می‌تواند این كار را انجام دهد مخصوصا زمانی كه با صوت همراه باشد.
مشكاتیان با بیان اینكه ما هم خوشحالیم كه مردم خواننده را بیشتر دوست دارند،تصریح كرد: عیب كار از اینجا آغاز می شود كه خود سترگ بینی از آن بخش آغاز و مخل انجام كارها می‌گردد وگرنه هیچ موزیسینی بدش نمی‌آید كه خواننده‌اش مشهور و مردم او را دوست داشته باشند. اما مشكل از آنجا پیش می‌آید كه خود خواننده آن را پیراهن عثمانی برای كوبندگی جریانات پیرامون یا برای پرش نامعقول كند.از اینجاست كه اختلاف نظرها و كدورت‌هایش می‌آید.
وی با بیان اینكه خواننده سالاری تاكنون هیچ سایه‌ای بر سر موسیقی نداخته ،ادامه داد: در مورد ما چنین نبوده اما شاید در یك گروه خواننده خیلی ارجح تر از گروه بوده است.

سنتور سرآمد دیگر سازها نیست
-------------------------------------
مشكاتیان در ادامه درباره میزان گرایش جوانان به سازهای سنتی به خصوص سنتور گفت: من پیرامون خودم را می بینم و با این نگاه گمان نمی‌كنم گرایش كم باشد. چون من در حال حاضر وقتی شاگرد 14 ساله‌ام را با 14 سالگی خودم مقایسه می‌كنم،می‌بینم كه نسبت به مسائل پیرامویش تواناتر و آگاه تر است و جهان بینی گسترده‌تری دارد.
وی افزود:سنتور به دلیل اینكه هم مضرابی و هم كوبه‌ای است ،بسیار می‌توان روی آن حركت كرد.این ساز دشواری است ولی دلپذیری‌های زیادی دارد. در خصوص این ساز نسبت به سازهای دیگر بیشتر كتاب،قطعه و آهنگ نوشته‌اند و اكثر سرپرست گروه‌ها سنتور نواز هستند.سنتور سرآمد دیگر سازها نیست اما گستره گسترده‌ای دارد و نوازندگان این ساز قوی هستند.

قطعات كمی روی اشعار نو ساخته شده است
------------------------------------------------------

سرپرست گروه عارف در خصوص تلفیق شعر معاصر و نو با موسیقی گفت:موسیقی برای این هنر اول است كه هر قالبی را به خودش می‌پذیرد.متاسفانه كارها روی شعر نو كم شده است.
اگر آهنگسازی در سرایش،گویش و ملودی سازی روی شعر نو ناتوان است نباید به این حساب گذاشت كه موسیقی ایران با شعر نو جور نیست.


نوشته شده توسط سیاوش در چهارشنبه 1 اسفند 1386 و ساعت 08:02 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ کنسرت مشترک حسین علیزاده و شهرام ناظری مردادماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود+ بر شانه‌های تو+ آلبوم غروب با 'كوچ عاشقان' منتشر شد + کنسرت گروه "مهتاب رو" برگزار می شود+ فروش اینترنتی وحضوری بلیت كنسرت کیهان کلهر آغاز شد + مسعود شعاری آلبوم غروب را منتشر می‌كند+ پرویز مشکاتیان درگذشت+ اطلاعیه در مورد انتشار سرود آزادی+ اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو+ ممانعت اکید استاد شجریان از پخش صدای ایشان در صدا و سیما+ روزی ما دوباره كبوترهایمان را پیدا خواهیم كرد

صفحات: