تبلیغات
خانه موسیقی - علم اکوستیک و الکترو اکوستیک
علم اکوستیک و الکترو اکوستیک | عمومی ,
علم اکوستیک (Acoustic) و الکترو اکوستیک (Electro-Acousti) 

موجودات عموماً به دو عامل غذا و انرژی وابسته‌اند و بشر به عامل سومی به نام اطلاعات وابسته است كه می‌تواند آن را در مغز ذخیره و به  موقع از آن استفاده كند. استفاده از انبوه اطلاعات ذخیره شده در حافظه را هوش و فردی كه بهترین هماهنگی و تحلیل رابین این اطلاعات ذخیره شده انجام دهد هوشمند می‌گوئیم.
هر قدر بشر بتواند اطلاعات بیشتر ذخیره كند در تصمیم‌گیری و استفاده از امكانات زیستی بهره‌ی بیشتری خواهد جست و به همین دلیل، پیشرفت علوم و تكنولوژی در قرن معاصر سرعت بسیار زیادی بخود گرفته به طوری كه روزانه درجهان هزاران اختراع، ابداع و پدیده‌ی جدیدی به وجود می‌آید كه به اطلاعات قبلی افزوده می‌‌شود. كامپیوتر با بانك های اطلاعاتی‌اش می‌تواند ظرف مدت اندكی انبوه اطلاعات را دراختیارمان قرار دهد و یا به یاری سیستم‌های مخابراتی از آن سوی دنیا به سوی دیگر در برهه‌یی از زمان آنها را گسیل كند.
از طرفی ارتباط اطلاعات در طبیعت برای بشر توسط حس‌های پنجگانه صورت می‌گیرد كه چون سرعت انتقال اطلاعات محیط زیست معمولاً كندتر از سرعت انتقال در مغز است انسان مجهز به مبدلهائی است به نام حس‌های بساوائی، بویائی، چشائی، بینائی و شنوائی (در شنوائی امواج مكانیكی به امواج الكتریكی تبدیل می‌گردد.)

از میان این پنج حس، حواس بینائی و شنوائی برای ارتباط با محیط زندگی اهمیت ویژه‌ای دارند و بشر تاكنون نسبت به این دو حس كنجكاوی بیشتری از خود نشان داده .
در ابتدای خلقت، بشر برای انتقال احساسات خوش آیند و بد آیند خود و یا ارتباط با دیگران با به كارگیری حنجره و یا نقش كردن تصاویر بر دیوار تدریجاً به پیدایش هنرمندانه‌ی گفتار و نوشتار دست یافت و راه گسترش و سرعت بخشیدن به انتقال آنها به اختراع وسایلی چون كتاب، روزنامه، تلگراف، تلفن، رادیو، تلویزیون و ماهواره‌ها و … نایل شد و می‌شود.

از زمانی كه انسان توسط صداهای ساده حنجره ( واك‌های اصلی گویش بودن بكارگیری حجم دهان و استفاده از زبان ) مجبور به اطلاع رسانی شد تا زمانی كه توسط طبل پیام خود را سریع‌تر به مخاطبینش می‌رساند میلیون ها سال زمان بود و از زمانی كه طبل پیام رسان سریع بشر بود تا موقعی كه مورس اختراع شد چندین قرن و از زمان اختراع مورس تا امروز كه پیشرفته‌ترین سیستم‌های ارتباطی با سرعت سیر نور اطلاعات ما را جابه جا می‌كنند چند سالی می‌گذرد این امر نشان می‌دهد كه بشر اهمیت اطلاعات و انتقال سریع آنرا در كلیه‌ی فعالیت‌های زندگی خود دریافته، بطوری كه اغلب كشورهای در حال توسعه نزدیك به نیمی از درآمد خالص ملی خود را به این امر اختصاص می‌دهند . (سخنرانی ادرین پاركر در كنفرانس او.ای.سی. دی سال 1975) و طبیعی است كه جامعه با اطلاعات بیشتر رشد سریع‌تر خواهد داشت  انتقال اطلاعات ، چنانچه توسط هر پنج حس انجام پذیرد، مطلب، راحت‌تر، سریع‌تر و ماندگارتر و بطور كلی طبیعی‌تر در ذهن ذخیره خواهد شد.
دستیابی بشر به ضبط تصاویر (صنعت سینمای صامت) خیلی سریع به بن‌بست رسید چرا كه با تصویر بدون صدا، ارتباط با مخاطب كاری بسیار مشكل بود. اختراع ضبط صدا بر روی نوار اهمیت حس شنیداری را برای جهانیان آشكار کرد و همزمان با اختراع و تولید دستگاه های الکترو اکوستیک احتیاج به افرادی که بتوانند با این سیستم کار کنند بروز کرد، کارکردن با این نوع دستگاه ها شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد و یک عمل اُپراتوری را در ذهن متبادر سازد ولی درعمل اینگونه نیست و در انجایی که یک اثر هنری در ذات خود داری یک روح و حس متعالی است، تبدیل آن با وسایل و ابزارآلات فیزیکی به گونه ای که بتواند این حس را هم منتقل کند، نیاز به شخصی دارد که ضمن داشتن دانش کافی این علم و دانستن توانمندی دستگاه ها، دارای بارقه های هنری باشد تا بتواند با درک درست موضوع همراه با ضبط یک اثر  حس هنری آنرا هم انتقال دهد. 

در اینجا به تعریف صحیحی از صدابردار و بخصوص صدابردار موسیثقی میرسیم و اهمیت کار او را در می یابیم. 

در جهان امور با تمام پیشرفت سیستم های الکترو اکوستیکی و اسفاده ی روز افزون آن هنوز شاهد افراد معدودی از صدابرداران هرفه یی در سطح دنیا می باشیم. 

ایران با توجه به فعالیّت های مدرسه ی عالی رادیو و تلویزیون سابق (مدرسه ی صدا و سیمای فعلی) توانسته تا حدودی،  هم تراز  با کشور های پیشرفته، صدا بردار تحویل جامعه بدهد که از میان آنها تعدادی توانسته اند در زمینه ی موسیقی (بالا ترین درجه ی صدابرداری) توا نمندی های خارق العاده یی از خود نشان دهند. 
با عنایت به اینکه در گذشته عمدتاً  موسیقی در صدا وسیما تولید می شد و متخصصین این علم هم، تعلیم دیده های همان سازمان بودند، کیفیّت کارها درحد قابل قبول بود، ولی امروزه که بیشتر موسیقی ها در خارج از صداسیما تولید می شود، آشفتگی در کیفیّت را شاهد هستیم که بیشتر عوامل آن را شاید بتوان به عدم تخصص و صرفه جویی سرمایه گذاران، عدم کنترل کیفیّت و تأدیب افرادی که بدون دانش کافی و حس هنری مبادرت به کار می کنند و مهمتر از همه عدم هماهنگی و انسجام صدابردارن متخصص می باشد.

 در این راستا تشکیل کانونی منسجم و متخصص از صدابردارانی که در این راه فعالیّت کرده و می کنند، آ نهم در کنار اساتید موسیقی در«خانه ی موسیقی» میتواند به کیفیّت موسیقی در جامعه کمک نماید، در همین جا می توان اشاره کرد، کانون صدابرداران موسیقی حاضر به همکاری با تمام نهاد های هنری، اشخاص حقوقی و حقیقی در جهت پیشرفت این تخصص و بهتر شدن کیفیت آنچه به دست استفاده کنندگان می رسد، می باشد.

  *مهندس سیدحسن درخشان  (عضو هیئت مدیره و سخنگوی کانون صدابرداران موسیقی   )


نوشته شده توسط سیاوش در دوشنبه 29 بهمن 1386 و ساعت 10:02 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ کنسرت مشترک حسین علیزاده و شهرام ناظری مردادماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود+ بر شانه‌های تو+ آلبوم غروب با 'كوچ عاشقان' منتشر شد + کنسرت گروه "مهتاب رو" برگزار می شود+ فروش اینترنتی وحضوری بلیت كنسرت کیهان کلهر آغاز شد + مسعود شعاری آلبوم غروب را منتشر می‌كند+ پرویز مشکاتیان درگذشت+ اطلاعیه در مورد انتشار سرود آزادی+ اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو+ ممانعت اکید استاد شجریان از پخش صدای ایشان در صدا و سیما+ روزی ما دوباره كبوترهایمان را پیدا خواهیم كرد

صفحات: