تبلیغات
خانه موسیقی - مى خواند اما نه تنها
مى خواند اما نه تنها | عمومی ,

آواز خوانى زنان در ملأ عام به صورت تک خوانى، در جمهورى اسلامى ایران غیرشرعى و در نتیجه غیرقانونى است. قانونى كه هیچگاه مكتوب نشده است.

در فضاى بستۀ موسیقى بعد از انقلاب، تنها پخش سرود و مارش هاى انقلابى مقدور بود و با ممنوعیت صداى زنان، خوانندگان زن به اجبار كنج عزلت گزیدند یا جلاى وطن كردند، تا این كه در دور اول  ریاست جمهورى محمد خاتمى، فضا بازتر شد و به زنان اجازۀ خواندن در جمع هاى زنانه داده شد و در دور دوم، به لطف ایدۀ ابتكارى " هم خوانى"، خوانندگان زن توانستند اندكى از زخم هاى خود را التیام بخشند.

اگرچه عمدۀ تحولات موسیقى از آن زمان به بعد، در جهتى مثبت سیر مى كرد، اما در دو سه سال اخیر فشارهایى از سوى برخى از گروه هاى مخالف همخوانى زنان در كنسرت ها اعمال مى شود.

سال گذشته جمعى از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در یك تذكر كتبى به وزیر ارشاد، خواستار جلوگیرى از همخوانى زنان شدند و آن را خلاف مقررات شرع اسلام دانستند. بدین ترتیب در یك توافق نانوشته، از حضور و همراهى بانوان همخوان در كنسرت هاى موسیقى جلوگیرى به عمل آمد و حدود یک سال است كه مركز موسیقى، رسما همخوانى زنان را ممنوع كرده  است.

از بانوانى كه بعد از انقلاب همخوانى كردند یا در مجامع زنان كنسرت برگزار كردند مى توان از خانم ها پرى زنگنه، هوروش خلیلى، پرى ملكى، شورانگیز ظهیرالدینى، هورشید بیابانى، مریم ابراهیمى پور، نجمه تجدد و ... نام برد.

هوروش خلیلى متولد سال ١٣٣٦ خورشیدى اهل شیراز است. گوش سپردن به نواى نى پدر در دوران كودكى، موجب شده او و خواهر و برادرش، هر یك به نحوى دستى در هنر داشته باشند. هوروش خلیلى، دورۀ كارشناسى تربیت بدنى علوم ورزشى را در دانشگاه گذرانده و زمانى قهرمان ژیمناستیك بوده است.

تا ۸ سال قبل، آواز را به صورت تفننى در كنار حرفۀ اصلى اش كه تدریس ورزش در دانشگاه بود، ادامه مى داد اما اتفاقى ناخوشایند در زندگى اش او را از ادامۀ كار باز داشت.

تقریباً در همین زمان بود كه یكى از اساتید موسیقى كه همسر همكارش بود، به طور اتفاقى صدایش را شنید و او را تشویق كرد كه به صورت جدى پیگیر خوانندگى اش باشد. با تشویق او بود كه هوروش خلیلى از سال ١٣٦٥ به صورت روشمند آموختن آواز را آغاز كرد.

درک شعر و معانى حافظ را نزد فریدون مشیرى و سعدى را نزد اسماعیل صارمى آموخت. ردیف آقاى دوامى را از آقاى ناصر پور، ردیف آقایان شجریان و برومند را نزد آقاى مهدى فلاح و خانم مهرعلى فراگرفت. دكتر حسین عمومى، به او مكتب اصفهان و تلفیق شعر و موسیقى آموخت و مهدى كمالیان كارهاى خانم روح انگیز را با هوروش خلیلى تمرین كرد.

تا اوایل دهۀ ٧٠ كه موسیقى به صورت خزنده حركت مى كرد، جایى براى فعالیت او در جامعۀ هنرى كشور نبود، اما از زمان ریاست جمهورى آقاى خاتمى، كه آواز خواندن زنان در جمع هاى زنانه آزاد و بعد از چند سالى هم همخوانى مجاز شد، او كنسرت هاى زیادى برپا كرده است.

هوروش خلیلى در كنار خانم شورانگیز ظهیرالدینى، براى اولین بار همخوانى زنها را در اركستر ملى ایران اجرا كرده و از آن زمان به بعد بیش از ١٠ بار با اركستر ملى كنسرت داده و بیش از بیست كنسرت دیگر در داخل و خارج از كشور برگزار كرده است.

گزارش مصورى را که  نازنین معتمدى و علیرضا واصفى در گفتگو با هوروش خلیلى فراهم کرده اند در بالاى صفحه مى بینید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


نوشته شده توسط سیاوش در پنجشنبه 25 بهمن 1386 و ساعت 07:02 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ کنسرت مشترک حسین علیزاده و شهرام ناظری مردادماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود+ بر شانه‌های تو+ آلبوم غروب با 'كوچ عاشقان' منتشر شد + کنسرت گروه "مهتاب رو" برگزار می شود+ فروش اینترنتی وحضوری بلیت كنسرت کیهان کلهر آغاز شد + مسعود شعاری آلبوم غروب را منتشر می‌كند+ پرویز مشکاتیان درگذشت+ اطلاعیه در مورد انتشار سرود آزادی+ اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو+ ممانعت اکید استاد شجریان از پخش صدای ایشان در صدا و سیما+ روزی ما دوباره كبوترهایمان را پیدا خواهیم كرد

صفحات: