تبلیغات
خانه موسیقی - ز بعد ما
ز بعد ما | عمومی ,

ز بعــــد ما نه غـــــــزل نی قصیده می مــــــاند      ز خـــامه ها دو سه اشك چكیده می مـــاند

در این چمن، به چه وحشت شكسته ای دامن     كـــه می روی تو و رنگ پریــــــده می مـــاند

شدت گرمای آفتاب کویر را تاب می آوردند ، رنج و خستگی کار را از یاد می بردند ، تا نخلستان هاشان آباد باشد و دلهاشان خوش . تا کودکانشان ، در آغوش پر مهر مادر و کنار اطمینان بخش پدر ، شب را روز کنند . اما که میداند ، فردا ، آفتاب در نمی آید .

در سکوت هول انگیز کویر و در ظلمت بی انتهای یک شب ، زمین فریاد سر داد و زیر پای این ساده ترین مردمان ، جای تهی کرد ، تا به آدمی بیاموزد که تو نخواهی دانست سایه ای را که هر روز چسبیده به پاهایت ، این ور و آن ور میکشی ، تا به کی خواهی دید . و تا من نیز بدانم زیر آسمان وطنی زندگی میکنم که در آن مرگ را هم به مساوات قسمت نکردند .

زمین که ساکت شد ، نوبت فریاد ما میرسد . آی آدمها ، مگر نه اینکه ، آنها ، آشنایان همین خاک بودند . چگونه میشود لبخند کودکانش را به فراموشی سپرد ؟ چگونه میشود مردان و زنان و نخلستان های استوارشان را از یاد برد ؟ 

 

     

چگونه می توان از این تاریکی ها و از این آشفتگی های ناگهانی ، بیرون آمد ؟ چاره این درد کهنه که هر از چندگاه ، زخمش تازه میشود ، چیست ؟ چرا دیگر خنده هامان از ته گلوست ، نه از ته دل ؟

ز درد یأس ندانم كـــــــجا كنــــــم فـــــــریاد      قفس شكسته ام و آشیان نمـــانده بیــــاد


 

این اثر که حاصل 18 ماه كار فشرده بر اجزاء مؤثر و كلیدی صوت و تصویرست ، ترکیب صدایی خاص خود را دارد . و شامل پنج سنتور در ابعاد گوناگون است . یک سنتور دوكوك یازده خرك ، یک سنتور لاكوك یازده خرك ، دو سنتور می كوك یازده خرك و یک سنتور سل كوك بم نه خرك . آهنگساز ، به دنبال ارائه سونوریته ای نو در عرصه "گروه نوازی" است. آهنگسازی، صدادهی گروهی، نحوه استفاده از امكانات و صداكشی از ساز سنتور و ... در این اثر ، كاملا متفاوت از آن چیزی است كه تاكنون در زمینه موسیقی سنتی ایرانی منتشر شده است.

 

قطعات این آلبوم را می توان به دو بخش تقسیم کرد . مجموعه اول : پایباز، چشم انداز، گریز و صبح که بیانگر بخشی از فعالیت گروه تا مقطع زلزله هستند . و مجموعه دوم، شامل 1/6 (مقدمه)، شالی زار، شب زرند، واقعه و 1/6 که متاثر از زلزله بم، زرند و شهرستانهای اطراف، به بیان بخشی از حال و هوای آن روزها پرداخته است.

 ۶/۱(مقدمه) با مقابله و تضاد دو صدا شكل گرفته: یكی فالش ترین ترکیب صوتی گروه! كه شامل نواختن همزمان هر نت میِ موجود (بمل، کرن، بکار) در شش منطقه دارای آن نت در هریك از سازها است كه در نتیجه صدای مرگ می دهد- به هر دو مفهوم-. صدای دوم، نت شاهد گام (ر بكار) است كه در نقطه مقابل صدای اول بر سكون و بمی دلالت می كند و تلاش شده كه به نحوی زهی - کششی صدا  دهد. این دو صدای قوی و ضعیف با زمانبندی های متفاوت چهار بار تكرار شده اند كه به نوعی چهار لرزه آغازگر و ویرانگر در منطقه را یادآوری می كنند.

"پایباز ، چشم انداز ، گریز و صبح" ، قطعاتی هستند با رنگ آمیزی, تحرک درونی و شیوه های تنظیم خاص خود.

شب زرند ادامه مجموعه دوم قطعات است. مقدمه اش همان قسمت آغازین شالی زار است و در ادامه با تكنوازی به شعر بیدل وصل می شود. در میان نفس های آخر شب زرند، قطعه واقعه با تأكید بر درجه هفتم گام آغاز شده است.

 ۶/۱ (كامل) نیز صرفا حركت چند فاصله پنجم است بر یك ریتم ساده . و جای گیری آن در پایان كنسرت تلاشی است برای زدودن بخشی از تیرگی ها و سیاهی فضای پیشین... . که در آن اشتیاق به بیان زندگی و بیان این احساس که ،" زندگی ادامه دارد "، موج میزند .

یكی از وجوه تمایز این اثر، نگاه به مفهوم "غم" در برابر رخدادی همچون فاجعه زلزله بم و زرند است. نگاهی كه در نقطه مقابل نگاه رایج، "غم" را به عریانی هرچه تمام تر به تصویر كشیده است.

نمونه بارز این نگاه، قطعه "واقعه"، بازتاب و واكنشی است بسیار تلخ، متأثر از ده ها صحنه ای كه به واقع در زمان و مكان زلزله مشاهده شده است . تصاویری که واژه تلخ در برابرشان مسخره و حقیر به نظر میرسد .

مردی یا دقیقتر "دستی" است که پس از ساعتها پس و پیش کردن لایه های آوار، خودی نشان داده بود. دستی قوی از کتف، که آخرین توان خود را به انصراف و پراکندن امدادگران می گذراند. در میـان بهت و تشنج آن لحظات، صدایش را از پس لایه های آوار به سختی شنیده اند که گفته بود نه خرج چسب و وصل پاهایم را دارم و نه حال ندیدن دخترانم را، رهایم كنید... کسی را یارای منصرف کردن او نبود، چه دیگرانی نیز در لایه های دیگر منتظر دستی بوده اند. امدادگران معطل نکرده، تنهایش گذاشتند.

          

"ز بعد ما"روایتی ست از یک فاجعه ، که سازنده اش ، آنچه را که دیده و شنیده ، از صافی حساسیت هنرمندانه اش گذرانده . اینجاست که هنرها ، به حریم هم وارد میشوند . خالق این اثر هنری ، نخست یک نقاش میشود و سپس آهنگساز .

او تصویری را که در ذهن خلق کرده ، به دست قیچی سانسور احساسش نمیسپارد ، تا پیامش صادقانه و بی ریا و بی دروغ ، به بیننده و شنونده ، منتقل گردد . "ز بعد ما" طنین چندصد سیم است و این سیمها ، در بند یک کوک و یک دستگاه نیستند . با آنکه شور و دشتی ، سهم بیشتری در رنگ آمیزی اثر دارند ، اما نوا و همایون و اصفهان را هم میشود از آن شنید .

اشعار این مجموعه نیز از میان آثار بیدل دهلوی و امیر احمدی آریان، انتخاب شده اند. نحوه بیان نیز بیشتر به قصد تاكید و تغلیظ طعم و مزه نهفته در کلمات و عبارات، در جهت ارائه تصور واضح تری از تصاویر انتزاعی درونی آنها شکل گرفته است.

در مجموع گروه سنتورنوازان در فعالیت های خود اهدافی از این دست را مد نظر داشته است: شناخت، برداشت و ارائه منتخبی ازقابلیت های گوناگون ساز سنتور و تلاش برای تركیب و امتزاج مناسب الگوها، فرم ها و سبك های منطبق با ماهیت اجرایی و تكنیكی امروزین این ساز؛ تلاش برای دستیابی به نوعی سونوریته گروهی و گسترش رنگ آمیزی صوتی در عرصه گــروه نوازی؛ گسترش قابلیت های سازی- صـــــوتی و ظرائف اجـــرایی از قبیل تنوع در نوانس ها و دینــــــامیك، تدقیق در كــوك و فواصـــــــل و بدست آوردن تجریبات تازه ای در کوک سنتور ، استفــاده از گستره صدایی بیش از 6 اكتاو، شناخت موانع اجرایی- فیزیكیِ ساز سنتور و تلاش در جهت بهبود آن ها و... .

نکته جالب آنکه ، برآیند صدایی گروه ، مضرابی یا سنتوری نیست، بلكه فضای صوتی در نقاط مشخصی از قطعات، ممکن است "زهی- آرشه ای" و بعضا "كوبه ای" به نظر برسد.

همدلی بسیاری از اساتید چون حسین دهلوی، محمدرضا درویشی، پرویز مشكاتیان، كیهان كلهر، اردوان و اردشیر كامكار و ... با حضورشان در سالن كنسرت قابل توجه می باشد  .

دریافت نمونه هایی از آلبوم زبعد ما

( برای دریافت این قطعات ، روی آنها کلیک راست کرده و گزینه save target as را انتخاب کنید )

 

نمونه های تصویری :

نمونه صوتی :


"ز بعد ما" عنوان تازه ترین آلبوم گــروه سنتورنوازان به سرپرستی سیامك آقایی است . این اثر حاصل ضبط زنده و تصویری كنسرت این گروه در خرداد ماه سال 1384 به نفع زلزله زدگان بم و زرند ، در تالار فردوسی دانشگاه تهــران است ، که اكنون به صورت یك DVD تصویری منتشر شده است.


نوشته شده توسط سیاوش در پنجشنبه 27 دی 1386 و ساعت 08:01 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ کنسرت مشترک حسین علیزاده و شهرام ناظری مردادماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود+ بر شانه‌های تو+ آلبوم غروب با 'كوچ عاشقان' منتشر شد + کنسرت گروه "مهتاب رو" برگزار می شود+ فروش اینترنتی وحضوری بلیت كنسرت کیهان کلهر آغاز شد + مسعود شعاری آلبوم غروب را منتشر می‌كند+ پرویز مشکاتیان درگذشت+ اطلاعیه در مورد انتشار سرود آزادی+ اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو+ ممانعت اکید استاد شجریان از پخش صدای ایشان در صدا و سیما+ روزی ما دوباره كبوترهایمان را پیدا خواهیم كرد

صفحات: