تبلیغات
خانه موسیقی - کنسرت گروه عارف , اجرایی با نقص های غیر قابل چشم پوشی
کنسرت گروه عارف , اجرایی با نقص های غیر قابل چشم پوشی | عمومی ,

بعد از اجرای کنسرت محمد رضا لطفی و آن همه سر و صدا هایی که حتی بزرگان موسیقی به پا کردند و اما و اگر های بعد از آن٬ این بار شاهد اجرای گروه عارف بودیم با آهنگسازی و سرپرستی پرویز مشکاتیان.

پرویز مشکاتیان نیز از اشخاصی بود که در پی کنسرت محمد رضا لطفی ایراد های شدید الحنی به لطفی گرفت.

کنسرت گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان و خوانندگی هنرمند با اخلاق و توانا حمید رضا نوربخش و نوازندگی حسن ناهید (نی) ٬ محمد دلنوازی(بربط) -که در بروشور کنسرت به اشتباه نام ایشان محمود ذکر شده بود- کیوان ساکت (تار) ٬ بهداد بابایی (سه تار) ٬ بهرام ساعد (تار) ٬ سیاوش پور فضلی (تارباس) ٬ نوید افقه (تمبک) ٬ علیرضا جواهری (سنتور باس) ٬ سیامک ایقایی (قیچک باس) ٬ رضا آبایی (قیچک) ٬ نوید دهقان (کمانچه) ٬ آرش کامور (کمانچه) ٬ آرش قادری (رباب) و آیین مشکاتیان (دف و ضرب زورخانه) ٬ در روزهای ششم ٬ هفتم ٬ هشتم و نهم آذرماه در سالن وزرات کشور برگزار گشت.

اکثر قطعات از ساخته های قدیمی پرویز مشکاتیان بودند و تنظیم و اجرای گروه نیز چندان تفاوتی با اجرا های قبلی این آثار نداشت.

در شبهای اول و دوم٬ این کنسرت در دو بخش و با یک آنتراکت (زمان تنفس) اجرا شد اما در شب سوم کنسرت بدون آنتراکت و پیوسته اجرا شد.

در شب اول و دوم پیش‌درآمد ابوعطا، چهار مضراب خسرو شیرین ،چهار مضراب حجاز و تصانیف شکر و شکایت و گون با استفاده از اشعار سایه،حافظ و شفیعی کدکنی از جمله قطعات بخش نخست برنامه در دستگاه شور بود که اجرا شد.

 قسمت دوم کنسرت با تکنوازی تنبک نوید افقه وتصنیف بهارا (با شعر سایه) آغازوپس از تصنیف بهارا،قطعه چهار مضراب بیات زند، ساز و آواز، تصنیف کجائید( با شعری از علی‌اکبر دهخدا)تصنیف پنهان چودل با شعری از مولانا و تصنیف ققنوس اجرا شد.

و اجرای شب سوم هم تا حدودی همین اجرای شبهای اول و دوم بود.

دکور صحنه ی این کنسرت با پس زمینه ی ۱۶ درخت سبز به تعداد اعضای گروه و همچنین برگ های پاییزی پراکنده شده روی سن ٬ دکور بی نقص و زیبایی بود. همچنین از لحاظ صدا برداری کنسرت٬ کار قابل قبول بود.

ولی از نکات منفی اجرا٬ در اولین نگاه تاخیر ۴۵ دقیق ای در شبهای اول و دوم و تاخیر ۴۰ دقیقه ای در شب سوم بود. که بدون اغراق٬ انتظار شیرینی بود.

از نکات قابل توجه حضور استاد محمد رضا شجریان همراه با فرزندان خود ٬ همایون و رایان شجریان بود٬ که در شب سوم برای دیدن کنسرت گروه عارف به سالن وزارت کشور آمده بودند و در بدو ورود با تشویق و خوش آمد گویی فراوان حضار روبرو شدند.

متاسفانه در اجرای این کنسرت ٬ گروه عارف به اندازه ای که در اجرای با شهرام ناظری موفق بود ٬ نتوانست رضایت دل حضار را بدست بیاورد. چنانچه در شب سوم در همان ابتدای کار و بعد از تکنوازی مشکاتیان (درآمد ابوعطا) و اجرای چهار مضراب توسط گروه ٬ زمانی که نوربخش شروع به خواندن آواز "ای دل بکوی عشق گذاری نمی کنی" کرد آنچنان لرزه ای در صدایش بود که گویا در حضور استاد خود (شجریان) دست و پای خود را گم کرده است. اما کم کم بر صدای خود مسلط شد و به حس خودش رسید. با اینهمه باز هم در اجرای اوج ٬ صدایش از نت خارج می شد و به جیغ می گروید.

 

نکته ی خاصی که قابل ذکر و قابل توجه در اجرای تصانیف باشد ٬ وجود نداشت چرا که تصانیف همان تصانیف تکراری و با همان ارکستراسیون بودند. و این٬ کار را٬ تا حدی کسل کننده کرده بود.

نکته ی مثبت کنسرت گروه عارف توجه به تکنوازی اعضا می باشد. چنانچه در کنسرت گروه عارف با شهرام ناظری نیز شاهد تکنوازی های زیبای اعضا بودیم. در این اجرا نیز بعد از تکنوازی مشکاتیان ٬ تکنوازی بعدی ٬ تکنوازی تار بود ٬ به مضراب کیوان ساکت. اما متاسفانه کوک و صدای تار کیوان ساکت به قدری نا مانوس و دور از موسیقی ایرانی بود که حال و هوای کلی کنسرت را به کلی تحت الشعاع قرار می داد. به جا بود که پرویز مشکاتیان که بر ظرایف کار بسیار وسواس دارد ٬ تکنوازی تار را بدست شخص دیگری می سپرد تا حال و هوای ایرانی کار حفظ شود.

همچنین در اجرای شب اول نیز کیوان ساکت ٬ قبل از گروه شروع به نواختن کرد که از نظم کار٬ کاست.

نکته ی منفی دیگر اجرای شب سوم کنسرت ٬ کوک نبودن یکی از کمانچه ها بود. که گویا این فالش بودن کمانچه در شب اول نیز مشکل ساز بوده است. به حدی که٬ نوازنده ی کمانچه در شب اول با صرف وقت فراوان قادر به کوک کردن کمانچه اش نبوده است و با یاری خود مشکاتیان هم از عهده ی کوک بر نیامده است تا سر انجام کیوان ساکت هم به یاری کمانچه نواز آمد تا کمانچه نواز گروه عارف موفق به کوک ساز خود می شود.

این نقاط ضعف کماکان ادامه داشت تا نوبت به دونوازی تار و نی رسید. کیوان ساکت تار می نواخت و گویا قرار بود حسن ناهید جواب تار را با نی خود بدهد. اما چه جوابی! حسن ناهید به کلی ریتم را از یاد برده بود و در جواب تار کیوان ساکت با ریتم دلخواه خویش می نواخت. تا حدی که کیوان ساکت در اواخر دونوازی سعی می نمود از سرعت نوازندگی خود کم کند تا با ریتم کند حسن ناهید همخوانی پیدا کند. حسن ناهید علاوه بر اینکه به شدت نفس کم می آورد ٬ در تشخیص نت ها نیز دچار توهم شده بود و کاملا اشتباه جواب تار کیوان ساکت را می داد. بسی جای تعجب که چرا مشکاتیان از توجه به این نکات منفی بارز شانه خالی کرد؟!

نکته ی قابل ذکر بعدی ٬ بی احساس خواندن اشعار توسط نوربخش بود. نوربخش با بی توجهی به گزینه ی احساس و نقش روحیات در تلقین شعر به شنونده و هم نشینی شعر با آهنگ ٬ از زیبایی تصانیف مشکاتیان کاست. اما بدون شک تا حد توان خود از تکنیک بالای آوازی خود استفاده نمود.

به جرات می توانم بگویم ٬ که تنها نقطه ی مثبت کنسرت گروه عارف ٬ تکنوازی تمبک توسط نوید افقه بود. نوید افقه آنچنان شروع به ضرب تمبک نمود که تمام سالن و حتی تمام اعضای گروه عارف مات و مبهوت تکنوازی وی شده بودند. نوید افقه توانست چندین دقیقه با ابتکارات فراوان خود در بوجود آوردن صداهای مختلف ار تمبک ٬ چشم و گوش همه ی حضار را کاملا مبهوت خود کند به حدی که حضار چندین مرتبه با تشویق وی در حین اجرای تکنوازی اش ٬ ابراز احساسات خود را نسبت به تکنیک وی ٬ نشان دادند.

 

در کل ٬ به جرات می گویم که کنسرت گروه عارف در شان نام این گروه نبود.

...


نوشته شده توسط سیاوش در شنبه 10 آذر 1386 و ساعت 10:12 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ کنسرت مشترک حسین علیزاده و شهرام ناظری مردادماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود+ بر شانه‌های تو+ آلبوم غروب با 'كوچ عاشقان' منتشر شد + کنسرت گروه "مهتاب رو" برگزار می شود+ فروش اینترنتی وحضوری بلیت كنسرت کیهان کلهر آغاز شد + مسعود شعاری آلبوم غروب را منتشر می‌كند+ پرویز مشکاتیان درگذشت+ اطلاعیه در مورد انتشار سرود آزادی+ اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو+ ممانعت اکید استاد شجریان از پخش صدای ایشان در صدا و سیما+ روزی ما دوباره كبوترهایمان را پیدا خواهیم كرد

صفحات: