تبلیغات
خانه موسیقی - سه تار نوازان (5)
سه تار نوازان (5) | عمومی ,

 

داریوش طلایی (1331 – دماوند )

 

 

داریوش طلایی در زمره نسلی از نوازندگان جوان بود که توانستند از محضر آخرین استادان سالخورده موسیقی قدیم ایران بهره برند و بتوانند پلی بین نسل گذشته و نسل جوان آیندۀ این سرزمین باشند.

 

از آنجا که در موسیقی ایرانی، تفکر و نگرش صحیح و عمیق نقش عمده ای در چگونگی بیان و ارائه موسیقی دارد، وی از سالهای اقامت و تحصیل در فرانسه و آمریکا نهایت بهره را برای رسیدن به آرامش درونی و غور و تعمق در ظرایف و دقایقِ ردیف و تکنیک های اجرایی موسیقی برد.

 

با این که وی از محضر نورعلی برومند و یوسف فروتن بهره گرفت؛ امّا کار جست و جو در رموز موسیقی قدیم، وی را قادر ساخت تا توانِ اجرای شیوه های مختلف سه تار نوازی را پیدا کند و قدرت انتقال این سنت را به شاگردان و هنرجویان علاقه مند داشته باشد.

 

 

ویژگی های نوازندگی:

 

 

  

 

 

 به قسمتهایی از نوازندگی داریوش طلایی در آواز بیات اصفهان توجه کنید .

 

پ.ن : زمان اجرای قطعه : اکتبر 1987 در خانه ی فرهنگ ملل جهان , در پاریس

 

 

                                      

 

 

 

 

حسین علیزاده (1330 - تهران)

 

 

وی به سال 1330 در شهر تهران متولد شد , در هنرستان موسیقی ملی , نزد اساتیدی چون هوشنگ ظریف , علی اکبر خان شهنازی و حبیب ا ... صالحی به فراگیری , تار پرداخت. پس از دریافت دیپلم هنرستان در سال 1349 به گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران , راه یافت و نزد نورعلی برومند , داریوش صفوت و ... فراگیری موسیقی ایرانی را ادامه داد.

 

حسین علیزاده با تحصیل موسیقی در محضر نورعلی برمند و یوسف فروتن، شناخت عمیق تری نسبت به سه تار پیدا کرد و با استفاده از این زمینه، به ارائه آثار تک نوازی سه تار و اجرای کنسرتهای مختلف پرداخت.

 

 به قطعه ی ترکمن , از ساخته های بسیار زیبای ِ علیزاده توجه کنید.

 

 

 از دوران تحصیل , با ارکستر ایرانی تالار رودکی " به رهبری حسین دهلوی " همکاری داشت و از فصل هنری ِ (52- 1351) با گروه های مرکز حفظ اشاعه موسیقی در جشن هنر شیراز به اجرای برنامه پرداخت. در سال 1355 به اتفاق پرویز مشکاتیان گروه عارف را تشکیل داد و برنامه های متعددی را در داخل و خارج از کشور به اجرا در آورد.

 

وی با تحصیل در هنرستان موسیقی و دانشکده هنرهای زیبا توانست علاوه بر آشنایی با موسیقی غرب، از محضر استادان ممتاز موسیقی سنتی بهرۀ لازم را ببرد و با استفاده از این آشنایی و شناخت عمیق از هر دو نوع موسیقی، به ارائه آثاری در زمینه های مختلف موسیقی، اعم از تک نوازی موسیقی سنتی، ساخت آثاری برای ارکسترهای سنتی و غیر سنتی، کار در زمینه موسیقی فیلم و کودکان و تدوین و چاپ کتابهای آموزشی برای تار و سه تار و ضبط و انتشار ردیف موسیقی ایرانی برای این دو ساز بپردازد.

 

 

از خرداد 1374 به مدت یک سال مدیریت هنرستان موسیقی پسران را بر عهده داشت و پس از این دوره برای ادامه فعالیت به آمریکا عزیمت کرد و در زمستان 1376 به ایران بازگشت.

 

 

 

ویژگی های نوازندگی:

 

   در آثار تک نوازی سه تار ِ وی، فضایی نو در زمینه موسیقی ایرانی با سعی در ایجاد تغییراتی در زمانبندی موسیقی شنیده می شود. تکنیک قوی، دست چپ سریع، مضرابهای ابداعی و گوناگون، ریزهای با نوانس مختلف و پنجه کاری های متنوع باعث شده است تا سه تار وی به بیانی شخصی دست یابد.

 

 "رِنگ بحرطویل" در دستگاه همایون , سه تار , حسین علیزاده بهمراه تنبک مجید خلج.

 

 

 

 

                                      

 

 

 

مسعود شعاری (1340 - تهران)

 

 

مسعود شعاری، بی شك یكی از ممتازترین نوازندگان سه تار در روزگار ماست. او كه هنرآموخته نزد محمدرضا لطفی و حسین علیزاده است، در آستانه جوانی (۲۸ سالگی) اثر مستقل خود را به نام «شباهنگ» منتشركرد تا نشان دهد چه قابلیت هایی دارد. شباهنگ در دو بخش سه گاه و بیات اصفهان با قطعاتی از اساتید درگذشته است. با این حال روایت و اجرای شعاری آن را اثری شنیدنی ساخته است. فضای احساسی و بیان ویژه به خصوص در بیات اصفهان و اجرای پرجذبه و درخور توجه پیش درآمد مرحوم بهاری، معرف توانمندی این هنرمند است.

 


اجرای كاروان صبا كه اختصاص به آثار استاد صبا داشت، بخش دیگری از هنر او را نمایاند. ضمن آنكه توان و ظرفیت سه تار را در اجرای پاره ای قطعات به نمایش گذارد. قطعاتی كه درواقع برای ویلن ساخته شده بودند. هنگامی كه از او درمورد شیوه كار پرسش شود، چنین پاسخ می دهد: «صبا سه تار نواز برجسته و بزرگی است و یكی از مراجع سه تارنوازی به شمارمی رود.

 

 

 

به قطعه ی " کاروان " , با اجرای سه تار مسعود شعاری توجه کنید.


باتوجه به دقت و شناخت سبك سه تارنوازی، قطعات ویلن او را چنین تجسم می كردم كه اگر صبا می خواست اینها را با سه تار بنوازد، چگونه خواهدنواخت.» شعاری دراین اثر به خوبی نشان داد سبك و شیوه قدما را به خوبی می شناسد. موردی كه در چند كنسرت پژوهشی پیرامون شیوه های سه تارنوازی، اطلاعات، شناخت و تبحر او را در شیوه های مختلف نظیر سه تار صبا، هرمزی، فروتن، عبادی، لطفی و علیزاده معرفی كرد. ازسوی دیگر كاروان صبا اثری آموزشی نیز محسوب می شود و كتاب مجموعه قطعات صبا تكمیل كننده بار آموزشی اثر مذكور است.

 

 

ویژگی های نوازندگی:

 

   سونوریته شفاف و خوش صدا، مضراب های قوی و پخته، تحرك و سرعت قابل توجه، تسلط در اجرای انواع ویبرهای خاص سه تار، تك مضراب های خاص، استفاده از امكانات صوتی مختلف ساز از ویژگی های سه تار نوازی شعاری است.

 


 

كتاب هایی كه به كوشش او و شامل قطعاتی از اساتید قدیم است، از این دست محسوب می شود.
ضمن آنكه او تلاش هایی نیز در زمینه تدوین و آموزش ردیف انجام داده و مشغول نگارش آن است.
اثری كه از جنبه تحلیلی و آموزشی می تواند برای سه تار نوازان مفید باشد.

 

 

شاید امروزه كمتر هنرجوی نسل حاضر سه تار را دیده باشیم كه دوره ای را نزد مسعود شعاری نگذرانده باشد. این هنرمند قابلیت ها و توانایی هایی دارد كه شاید هنوز هم به درستی به كارگرفته نشده و بخش هایی از آن حتی ارائه نشده باشد. با این حال، هنوز سه تار شعاری، شنیدنی و اثرگذار است.

 

 

 

استاد محمد رضا لطفی درباره آلبوم «انتظار» شعاری اینگونه می گوید:

 

 

« موسیقی ای که با عنوان «انتظار» می شنوید، تجربه ای نو است که در ایران برای نخستین بار صورت می گیرد و می تواند به همبستگی و پیوند دو کشور ایران و هند کمک شایانی کند. سابقه ی روابط فرهنگی ایران و هند به گذشته ای بسیار دور می رسد که ریشه در نگرش آیینی و مذهبی این دو تمدن بزرگ دارد. بهرام گور -شهریار ساسانی- گروهی بیش از پنجاه هزار موسیقی نواز از هند برای نوازندگی، به ایران فرا خوانده بود که بنا بر عقیده برخی از ایران شناسان، بخشی از این خنیاگران و موسیقی نوازان در منطقه لرستان کنونی اسکان داشته و دارند. این حکایت ما را بر این باور استوار تر می کند که باید رابطه ای عمیق بین فرهنگ، ذائقه ملی و آیین مردم این دو کشور وجود می داشت تا این تعداد هنرمند توانسته باشند با موسیقی خود، مردمان را تغذیه معنوی کنند.

 

«انتظار» مجموعه ای است از قطعات مختلف که مسعود شعاری تلاش کرده است تا در آن دریچه های تازه ای را به رویِ شنوندگان باز کند. رنگ و روی صدا - هر چند دلنشین است ولی گاهی شنونده ی ایرانی را از سیر فرهنگی و عادات ثانوی ایرانی دور می کند، اما با چند بار شنیدن، این نا هماهنگی جای خود را به هماهنگی دلپذیری می سپارد.

 

نکته دیگر این که اجرایِ ادواری «طبلا نواز» در تنبک نوازیِ کنونی ایران کم تر به چشم می خورد. «ریزِ» تنبک که باید بیش تر پر کننده ی زمانهای اصلی در تنبک باشد، خود بطور مستقل عامل اجرای ریتم شده است که گاه برای شنیدن دوره های سازی مزاحمت ایجاد می کند. با این تجربه، شاید تنبک نوازان به اجرای ادواری تنبک، رجعت کنند و تمامی این تکنیک های گسترده نو، در خدمت «ادوار» در آید. گاهی سه تار خود را به موسیقی هند نزدیک می کند و با عدم استفاده از گوشه های طبقات یک دستگاه، این کمبود سیر ردیف بیش تر خود را نشان می دهد.

 

در این اثر هنری، با توانایی بسیار خوبی که شعاری نشان داده است، می توان در عرصه موسیقیِ جدیِ ایرانی، دست به تجربیات جدیدی زد اما هنوز زود است تا برآوردی درست از آینده این نوازنده ی با ذوق ترسیم کنیم. بی شک شعاری تأثیراتی از استادانش - هنرمند گرامی و بالنده حسین علیزاده و نگارنده - دارد ولی طبیعی است در آینده، بر اثر تداوم کار به بیان مستقل تری دست خواهد یافت. ناگفته نماند که آگاهی از موسیقی ایرانی و به موازات آن موسیقی ملل همجوار می تواند راه این نوازنده و هنرمندِ نسلِ سومِ موجِ نو موسیقی را هموار کند. امید و آرزوی توفیق برای این دو هنرمند که چنین قطعاتی را با عشق پا به پای یکدیگر نواخته اند.»

 

 

 

 

به قطعه " رقص چوپی " از آثار استاد صبا با اجرای سه تار مسعود شعاری توجه کنید.

علی رغم تسلط و شناخت در شیوه های قدیمی سه تار نوازی، او تجربیاتی نیز با این ساز شكل داده است. تجربیاتی كه در قالب گروه سه تار و گاه پاره ای كارها درحوزه موسیقی تلفیقی پدیدآمد.
در آلبوم «انتظار» او روایت و اجرای مناسب و توجه برانگیزی از سه تارنوازی ارائه می دهد. ساز طبلا دراین اثر، قطعات ریتمیك را متناسب با جملات پوشش می دهد. اثر مذكور در حوزه شنیداری نیز اثری جذاب و پركشش است. سیر تجربه دیگری از همراهی سه تار با موسیقی الكترونیك، صداهای انسانی و گیتار الكترونیك است. با همه این كوشش ها و تجربیات نو اندوخته، درامر آموزش شعاری به اصالت ها و سنت های دیرین سه تار بسیار پایبند است.

 

 

   در تک نوازی سه تارِ طلایی استفادۀ متین از متن ردیف موسیقی ایرانی به چشم می خورد. جمله های فاخر و وزین، نوانس و صدا دهیِ اصیل سه تار و ارائه سه تار نوازی در تداومِ سبک و شیوه قدیم، چند ویژگی در سه تار وی است.
نوشته شده توسط سیاوش در شنبه 26 مرداد 1387 و ساعت 11:08 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ تدریس موسیقی+ کنسرت مشترک حسین علیزاده و شهرام ناظری مردادماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود+ بر شانه‌های تو+ آلبوم غروب با 'كوچ عاشقان' منتشر شد + کنسرت گروه "مهتاب رو" برگزار می شود+ فروش اینترنتی وحضوری بلیت كنسرت کیهان کلهر آغاز شد + مسعود شعاری آلبوم غروب را منتشر می‌كند+ پرویز مشکاتیان درگذشت+ اطلاعیه در مورد انتشار سرود آزادی+ اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو+ ممانعت اکید استاد شجریان از پخش صدای ایشان در صدا و سیما+ روزی ما دوباره كبوترهایمان را پیدا خواهیم كرد

صفحات: